MeSziszi 2013.03.05. 13:33

Indián szülinap

avagy hogyan foglalták el a hadiösvényre lépett indiánok a lakást...

Nagyobbik fiam 8. szülinapjára mottó témaként az indiánokat választotta. Nagyon örültem a témának, őszintén szólva hónapokig a kevés szabadidőmben szívesen merültem el az indiánok világában, szívemhez nagyon közel állt a téma. Most, hogy vége, bevallom, hiányzik is nagyon :-) Sok-sok időbe telt, mire az egyre több és több ötletet megvalósítottam, de megérte, mert egy délutánra sikerült a lakásunkba becsempészni az indiánok életét, és egy csapat lelkes kis indián élhette át velünk ezt az élményt.

Meghívó: A5-ös transzparens papírra nyomtattam ki a lenti szöveget, melyhez korabeli betűtípust választottam az összhatás érdekében. A papír szélét hullám ollóval körbevágtam, majd összetekertem és madzaggal összekötöttem. Dekorgumiból, hullámkartonból és hurkapálcából nyilat csináltam és arra tettem a tekercset. A nyilak színe szintén a három törzs színe volt.

Szöveg:

Kedves …………………!

azaz ………………………. a ……………………….. törzsből

Én Milán, azaz Fekete Toll, a Sziu indiánok törzsfőnöke, meghívlak a Wigwamba. (Cím: ....................) 2013.................-én ............. órától szülinapi mulatság lesz a tábortűz körül, elszívjuk a békepipát. Küldj füstjeleket, hogy a törzsi találkozón részt tudsz-e venni! (Tel: ..........................)

UFF, Én beszéltem!

Indiános dekorációk a következők voltak a lakásban:

  • Sárga papírtányérok, poharak, szalvéták, lufik, színes papír díszek, lampionok, sárga, barna terítő lepedőkből.

  • Tipi formájú asztali díszek ledes mécsesekkel, indián figurák, totemoszlopok az asztalra.

  • Színes girlandra ráírtam a „Boldog 8. szülinapot Milán” feliratot, felkötöttem keresztbe a lakásban.

  • Égősorra tipi formákat készítettem műanyag pohárból és felakasztottam a gerendára.

  • Hagyományos csomagolópapírra fa spatulából kiraktam a törzsek nevét, pontoknak (azaz nyílvesszőknek) táblázatot ragasztottam rá és indiános motívumokat rajzoltam rá (tipi, kaktuszok, nyilak stb…). Ezeket kiragasztottam a törzsek szállásához (gyerekszoba, nappali, konyha).

  • Lakást kirámoltuk, gyerekszobában a Tipit felállítottuk (teába áztatott lepedőkből, botokból készítettem, kidekoráltam textil filccel)

  • Régi rongyszőnyegeket előszedtem, leterítettem a három törzs szállásán, párnákat dobáltam hozzájuk.

  • Nagy narancssárga műanyag hengerből színes papírokkal totemoszlopot csináltam.

Süti: mini banános csokis muffinokat csináltam, beleszúrtam mindegyikbe zászlócskákat, amiket színes ragasztószalagból készítettem.

Sós: kicsi háromszög alakban elvágott toast kenyeres melegszendvicsek voltak, amikbe nyílvesszőket szúrtam, amit barna ragasztószalagból, és saslikpálcából csináltam.

Bivalyszarv: Leveles tésztába beletekertem negyedbe vágott virsliket ezeket megsütöttem a sütőben (kb. 20 perc).

Torta: Tipi formájú tortát rendeltem.

Tüzesvíz: Citromlét összekevertem málnaszörppel, mézzel megbolondítottam. Citromkarikákat is vághatunk bele. Almalé, Fanta, Icetea volt még.

Előkészületek:

Nyaklánc: Bőrre fűztem dugó szeleteket, színes tollakat, fagyöngyöket, tésztát felváltva, medálként a színes papírokat laminálva, kör alakban kivágtam, rajta az indián nevekkel.

Fejdísz: Színes dekorgumiból vágtam ki egy széles csíkot, amit feldíszítettem és gumit fűztem bele, majd színes tollakat tűztem rá. A három törzsnek három különböző színekben készültek.

Karkötő: Gyógyszertári spatulát vízbe áztattam, bögre belsejében szárítottam. Ha megszáradt akril festékkel megfestettem a három törzs színével, és lakk filccel ráírtam a törzsek nevét és egy kis díszítést rá.

A gyerekeket 3 törzsre osztottam már a meghívóban (minden törzsben egy kicsi, lehetőleg ne a testvérével együtt). Sziú, Apacs és Cseroki indián törzsekre. Az egyik törzsfőnök a szülinapos a másik kettő a legjobb barátai voltak. Főhadiszállásként beosztottam a gyerekszobát, a konyhát és a nappalit, ahová felragasztottam a pontgyűjtő táblákat, és szőnyegeket, párnákat, sátrat, totemoszlopot tettem.

Feladatok:

A feladatok során nyílvesszőket gyűjtöttek a törzsek a kiragasztott táblázataikba, amit a végén csomagokra válthattak. Hagyományos csomagoló papírból papírzacskókat hajtogattam, erre tollakat és a nevüket ragasztottam. Az ajándékok csokik voltak és mindenkinek a saját színéből egy álomfogó.

Névadás (Megérkezéskor, amíg mindenki odaér, kb. 20 perc):

Az indián neveket kiosztottam laminált kártyákon az alábbi táblázat szerint (már a meghívóban megkapták):

Sziú indiánok

Apacs indiánok

Cseroki indiánok

Fekete Toll

Suhanó Őzgida

Dünnyögő Fenyő

Csendes Szarvas

Mennydörgő Medve

Cikázó Villám

Mosolygó Hajnal

Szárnyaló Sólyom

Könnyű Szellő

Nevető Felhő

Táncoló Hattyú

Tavaszi Gyöngyvirág

Kis Fehér Sas

Kis Szivárvány

Kis Szikla

Névmemória játék gyakorlás következett, hogy megjegyezzék a nevüket. Kártyán megkapta mindenki a nevét, törzsenként körbeültek, tanultak, utána minden csapatból egy valakit választottam, akinek fel kellett sorolni a törzsében lévő indiánok nevét. Aki ahányat tudott, annyi NYV járt érte. Ezentúl csak így szólíthatták egymást.

Kincskeresés (1 óra):

Előkészületek: Kincses dobozokat készítettem, benne törzsenként mindenki egy fejdíszt, egy nyakláncot a nevükkel, és a törzs nevével egy spatula karkötőt kapott. A 3 dobozt 3 különböző szomszédnak adtam. A borítékokat is célszerű a 3 törzs nevével, színével ellátni, hogy ne keveredjenek a játék során. A borítékokat eldugtam már előre a buli előtt a megfelelő helyekre.

  • Minden törzsnek odaadtam az első borítékot, amiben 15-20 darabba összevágott laminált kép volt, amiket előzőleg DVD-k borítójáról készítettem. Ezt össze kellett rakniuk, és meg kellett keresni a polcon a hozzátartozó DVD-t, amiben benne volt a következő boríték.
  • Keresztrejtvényt készítettem. Ennek a megfejtése adta ki a következő boríték helyét. A rejtvényben a szülinapossal kapcsolatos kérdések voltak.
  • A következő boríték helyét egy-egy találós kérdés határozta meg, ezt kellett megfejteni.
  • Tükörírással kellett megfejteni a következő helyet. (Szükség van három kistükörre!) (A borítékokban voltak a titkosírások.)
  • Webdings-es titkosírással készítettem táblázatot, plusz megfejtési kulcsot is. A megfejtés a kincs helye volt, egy egy verset írtam a szomszédokról.
  • A szomszédoktól elkérték a kincses dobozokat!

Kincsbontás (5 perc), Arcfestés csatára (10 perc):

Mindenki felszerelkezett az indián fejdísszel, a nevére szóló nyaklánccal és karkötővel. Kifestették a törzstagokat, saját színük volt a jellegzetes.

Békeszívószál (10 perc):

Békekpipa helyett elszívtuk a béke szívószálat. Hosszú szívószálakkal kubus üvegekből tüzes víz verseny ivás volt. Mindenki kapott 2 dl-vel töltött üveget törzsenként, mindenkinek egyszerre kellett inni. A leggyorsabb nyert, ahol mindenki megitta.

Fáznak az indiánok télen (10 perc):

A törzsfőnök megbetegedett, fázott, őt kellett minden törzsnek felöltöztetni, aki beállt középre, ő nem segíthetett. Elő kellett készíteni 3 zsákban annyi ruhát és felszerelést, amennyiből csak hármat össze tudtam szedni, és ezeket mindet rá kellett adni a törzsfőnökre. Aki a leggyorsabb volt, az kapta a legtöbb NYV-t, stb…

Indiánkvíz (20 perc):

Hangosan mondtam a kérdéseket, hozzá a három lehetséges választ és mindenki papírra írta a válaszokat, ehhez kaptak táblázatot, amit ki tudtak tölteni. Minden jó válasz 1 NYV.

Kvíz kérdések:

  • Mi a neve az indián sátornak? (Jurta, Tipi, Iglu) 2.
  • Miből készítették a sátrat? (Bivalybőr, Fólia, Nád) 1.
  • Mi a neve az indiánok cipőjének? (Szandál, Csizma, Mokaszin) 3.
  • Mi a neve a híres indián fiúnak a rajzfilmben? (Roary, Yakari, Bob mester) 2.
  • Milyen különleges tulajdonsága van? (Tud az állatokkal beszélgetni, Tud varázsolni, Tud repülni) 1.
  • Hogy hívják a lovát? (Nagy Sas, Szivárvány, Kis Mennydörgés) 3.
  • Melyik törzshöz tartozik? (Sziú, Apacs, Cseroki) 1.
  • Mi a neve az indiánok csónakjának? (Kajak, Ladik, Kenu) 3.
  • Melyik törzshöz tartozik Winnetou, a híres indián? (Apacs, Sziú, Irokéz) 1.
  • Hogy hívják a barátját? (Csingacsguk, Old Shatterhand, Nagy Medve) 2.
  • Mit hordanak a fejükön az indiánok? (Tollas fejdísz, Kalap, Kendő) 1.
  • Mivel díszítik? (Macskaszőrrel, Halpikkellyel, Madártollal) 3.
  • Hogyan üzentek egymásnak az indián törzsek? (Távirattal, Füstjelekkel, Galambbal) 2.
  • Mi tartozik az indiánokhoz a felsoroltak közül? (Halálfejes zászló, Totemoszlop, Turulmadár) 2.
  • Hogy hívják az indiánok szellemét? (Casper, Sámán, Manitu) 3.
  • Mire vadásztak az indiánok? (Bölény, Vaddisznó, Szarvas) 1.
  • Melyik kontinensen éltek indiánok? (Amerika, Ázsia, Európa) 1.
  • Melyik állatot csodálták, szimbolizálták? (Farkas, Medve, Sas) 3
  • Hogy hívták az indiánok varázserővel rendelkező tagjait? (Varázsló, Boszorkány, Sámán) 3.
  • Mit vettek el a legyőzött ellenségtől? (Feleség, Skalp, Sátor) 2.

Zokni párosítás (5 perc):

Nagy szél fújt az indiánok táborában, összekeveredtek a zokniaik, ezeket kellett szétválogatni. Törzsenként 30 pár zoknit szétszedve összekevertem, időre össze kellett gombolyítani a párokat. A leggyorsabb kapott 3 NYV-t stb...

Nyomolvasás (10 perc):

Az indiánok híres nyomolvasók voltak, lássuk nektek hogy megy! Különböző nyomokat és állatokat kinyomtattam, törzsenként 8 darabot, amit össze kellett párosítaniuk. Minden jó megoldás 1 NYV.

Bot a vállon át (10 perc):

Hagyományos indián próbatétel címe: bot a vállon át! Krétával rajzoltam egy kört. Botokat kellett hátulról a váll fölött dobni. (gyűjtöttem az erdőben 15 darab egyforma botot) Törzsenként mindenki háromszor dobhatott. Ki dobott bele többet, eszerint kapták a NYV-ket.

Lopakodó (10 perc):

Ki tud olyan csendben lopakodni, mint egy indián? Minden törzsből egy indián ült egy széken bekötött szemmel, a széke alatt plüssállat, a kezében pedig egy összecsavart újságpapír volt. Egy másik törzs tagjának pedig el kellett venni a szék alól a plüsst. Ha észrevette a széken ülő, rá kellett csapnia az újságpapírral. Felállnia nem szabad.

Párosítások: Sziú ül Apacs támad, Apacs ül: Irokéz támad, Irokéz ül: Sziú támad. Aki leggyorsabban megszerezte a plüsst az kapott 3 NYV-t stb...

Veszélyes tábortűz (10 perc):

Az indiánok a tábortűz körül szoktak táncolni, de nagyon kell figyelniük, hogy tánc közben bele ne essenek a tűzbe! Tábortüzet imitáltam krétával a szoba közepén. Minden törzsből kiválasztottunk 2 főt, akik kézenfogva a tűz köré álltak kört alkotva. A cél, hogy az ügyetlen indiánokat behuzzák a tűzbe, aki belelépett, az kiesett. Ügyességi sorrendben kaptak a csapatok NYV-ket.

Tomahawk (10 perc):

Az ősi indián fegyver, a tomahawk használatát gyakoroltuk! Lufi szétverés a tomahawkal. Annyi darab lufi, ahány indián egy törzsben, mindenki egyet verhetett. A lufikban mindenkinek egy-egy német szó volt, amit mellé kellett írni a papírra, minden helyes válasz egy NYV. 

Totemoszlop (10 perc):

A bátor indián sötétben is jól eligazodik. Totemoszlop kerülő verseny bekötött szemmel. Törzsenként mindenki sorra került, mértem az időt, bekötöttem a szemüket, és meg kellett kerülni a totemoszlopot. A leggyorsabb nyert, NYV osztás 3,2,1 arányban.

Nyílpuska lövő verseny (10 perc):

Utoljára pedig egy veszélyes feladat következett, mindenki leült a fenekére! A modern indiánok már nyílpuskával tudtak zsákmányt szerezni maguknak. Mindenkinek 5 lehetősége volt lőni. A cél az volt, hogy a sas darabjaiból minél több leessen a találattól. A sason lévő pontbeosztás szerint kapták az NYV-ket.

Tortázás, levezetés, eredményhirdetés (20 perc): Asztalt átrendeztük a végén be középre, tortáztunk szülinapi és indián zenével. Eredményhirdetés is volt, megkapta mindenki a neki járó ajándéktasakot. És a végén mindenki megajándékozta az ünnepeltet. (A végén lehetett volna még tábortűznél botos sütit sütni, de ez idő hiányában elmaradt.)

 

És amit próbáltam leírni az mind érthetőbb lesz a lenti képek alapján:

 

 


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szabo.julia 2016.06.14. 05:58:36

Igazán egyedi szülinapi bulit rendeznél gyermeked számára? Vidd haza a LogiKoffert, az izgalmas logikai kincskereső csapatjátékot. A LogiKoffer küldetés egyszerre gondolkodtató és szórakoztató. Felejthetetlen szülinapi élmény kisiskolás korosztály számára!
www.logikoffer.oldalunk.hu
süti beállítások módosítása